Lektury   •   Analizy i interpretacje wierszy   •   Motywy literackie   •   Epoki                                                                                                           M

Rozmowa z piramidami analiza i interpretacja



Piramidy by造 miejscem poch闚ku bogatych Egipcjan. Schronienie to gwarantowa這 im spoczynek w dobrym stanie, gwarantowa造 szacunek i powa瘸nie w spo貫cze雟twie.

W utworze podmiot liryczny nawi您uje do niewoli Polski oraz do walk o woln Polsk. Piramidy stanowi symbol dawnej 鈍ietno軼i i pot璕i. Maj one by schronieniem dla uczu narodowowyzwole鎍zych Polak闚,

Nasz zemst w tym bu豉cie
Pogrze嗆 i nabalsamowa(...)


dla niezliczonych polskich 貫z oraz dla ca貫go narodu polskiego.

By mo瞠 autor chcia, aby Polska - cho w闚czas zniewolona, jakby nie篡wa, le膨c w piramidach, po latach od篡豉 i z moc zmartwychwsta豉. Jego intencj mog這 by tak瞠, aby piramidy by造 skarbcem 貫z, ofiar, swoistym sanktuarium wojny.

W ostatniej, pi徠ej zwrotce, podmiot liryczny chce, a瞠by tak瞠 jego duch z這穎ny zosta w trumnie. Jednak piramidy - g這s przesz這軼i - nie pozwalaj na to, bowiem poeta winien podtrzymywa ducha narodu, dzi瘯i kt鏎emu nar鏚 nigdy nie zginie:

A dla ducha trumn nie mamy.

Ca豉 ostatnia strofa zawiera optymistyczny fina, kt鏎y daje nadziej. Piramidy odpowiadaj podmiotowi lirycznemu, 瞠 jego nar鏚 jest nie鄉iertelny, zatem pozwala my郵e, 瞠 nawet niewola nie mo瞠 go zniszczy:

Piramidy, czy zosta豉
Jeszcze jaka trumna g逝cha,
Gdziebym z這篡 mego ducha,
A瘺y Polska zmartwychwsta豉?
- Cierp, a pracuj! I b康 dzielny,
Bo tw鎩 nar鏚 nie鄉iertelny!
My umar造ch tylko znamy,
A dla ducha trumn nie mamy.


Autor zastosowa w utworze personifikacj - piramidy sta造 si r闚noprawnym uczestnikiem dialogu. Podmiot liryczny zadaje im szereg pyta, na kt鏎e one kr鏒ko, lecz rzeczowo odpowiadaj.

PERSONIFIKACJA - jak podaje s這wnik termin闚 literackich, jest to uosobienie, przedstawienie przedmiot闚, zjawisk lub idei abstrakcyjnych jako os鏏 dzia豉j帷ych i m闚i帷ych. Nale篡 ona do stylu retorycznego, w kt鏎ym sta豉 si 鈔odkiem konwencjonalnym.
Rozpowszechniona by豉 w poezji staropolskiej (np. personifikacja 鄉ierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze 妃ierci).

Granice mi璠zy personifikacj a antropomorfizacj nie s ostre, czasami przedmiot, zjawisko, czy te idea mog zosta wyposa穎ne w pewne w豉軼iwo軼i psychiczne przynale積e osobom, cho nie dochodzi do ich przedstawienia jako postaci wyposa穎nych w cechy fizyczne.
Drukuj  Wersja do druku     Wy郵ij  Wy郵ij znajomemu   Wy郵ij Popraw/rozbuduj artyku


czytaj inne 軼i庵i z serwis闚 maturalnych


Komentarze
artyku / utw鏎: Rozmowa z piramidami analiza i interpretacja



  • Rozmowa z piramidami analiza i interpretacja - Andrzej ()
    Wed逝g mnie, Slowacki polemizuje w tym wierszu z mesjanistycznym pogl康em Mickiewicza. W kolejnych strofach pyta, czy mo積a pogrzeba rozpacz, zemst, 透y i ch耩 do walki w grobie. Wg. autora mesjanizm odbiera ludziom ch耩 do walki, bo i tak mieli zgin望. Tymczasem dla ludzi ducha, wojownik闚, nie ma miejsca w grobie, jak pisze S這wacki w ostatniej strofie. Oni nie mog spocz望 i popa嗆 w beznadziejn rozpacz dop鏦i nie wyzwol ojczyzny.


  • Rozmowa z piramidami analiza i interpretacja - Anaba豉 (tomaszowo {at} o2.pl)
    Wed逝g mnie autor wyra幡ie polemizuje tutaj z mesjanistyczn koncepcj Mickiewicza. Jeste鄉y w pe軟i uprawnieni do takiej interpretacji, poniewa ju w "Kordianie" S這wacki nie godzi si na biern rozpacz, ale namawia do walki. Tak瞠 tutaj, autor pyta czy mo積a m璚zennik闚, uczucie zemsty, 透y i rozpacz narodu pogrzeba. Ostatecznie S這wacki dochodzi do wniosku, 瞠 mesjanizm jest ideologi trup闚 i tych, kt鏎zy si ju poddali. Po co maj walczy, skoro i tak musz zgin望. Jego pytanie w ko鎍owej strofie oznacza, 瞠 dla ducha prawdziwego wojownika nie ma miejsca w grobie (piramidzie). Nie mo瞠 on spocz望, dop鏦i jego nar鏚 nie zostanie wyzwolony. Nie wiem czy to trafna interpretacja, ale tak to odebra貫m po przeczytaniu tego wiersza ;)


  • Rozmowa z piramidami analiza i interpretacja - ola ()
    siuper interpretacja dziekuje:)




Dodaj komentarz


Imi:
E-mail:
Tytu:
Komentarz:
 




Juliusz S這wacki - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line
Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies