Grób Agamemnona - analiza i interpretacja
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Tak surowo oceniając postawę Polaków w powstaniu listopadowym, w dalszej części wiersza Słowacki stara się odnaleźć przyczyny upadku niepodległości. Tkwią one w wadach szlachty, która została nazwana "czerepem rubasznym". Szlachta nie pozwoliła dojść do głosu masom ludowym, to znaczy więziła "duszę anielską narodu".
O! Polsko! póki ty duszę anielską
Będziesz więziła w czerepie rubasznym,
Poty kat będzie rąbał twoje cielsko,
Poty nie będzie twój miecz zemsty strasznym,
Poty mieć będziesz hyjenę na sobie,
I grób - i oczy otworzone w grobie.

Zrzuć do ostatka te płachty ohydne,
Tę - Dejaniry palącą koszulę:
A wstań jak wielkie posągi bezwstydne,
Naga - w styksowym wykąpana mule,
Nowa - nagością żelazną bezczelna -
Nie zawstydzona niczém - nieśmiertelna.
Oddziaływanie szlachty na naród porównane zostało do zabójczego działania koszuli Dejaniry, która spowodowała śmierć Heraklesa w straszliwych męczarniach. Słowacki wytyka też polskiej szlachcie skłonność do wystawnego, pełnego przepychu życia i do naśladowania obcych wzorów:c] "Polsko! lecz ciebie błyskotkami łudzą
Pawiem narodów byłaś i papugą,
A teraz jesteś służebnicą cudzą". W wierszu zawarta została również wizja nowej, wolnej Polski - narodu zjednoczonego, spójnego wewnętrznie, a tak potężnego, że "ludy przelęknie". Nie szczędząc słów oskarżenia pod adresem rodaków poeta wyznaje ze wstydem, że sam również nie wziął udziału w powstaniu. Identyfikuje się więc z narodem, oskarżając siebie, ma prawo oskarżać cały naród:
"Mówię - bom smutny - i sam pełen winy"
Kształt artystyczny utworu

„Grób Agamemnona” składa się z 21 zwrotek. Każda z nich jest sześciowersowa (sekstyna). W utworze występują wykrzyknienia (Jak mi smutno!), epitety (laur różowy), pytania retoryczne (cóż bym powiedział?), metafory (Ręka przekleństw wyciągnięta nade mną-zwinie się w łęk jak gadzina), porównania (cichy jestem jak wy). Odnajdujemy również rymy, np. ręku - jęku, przedział - powiedział. Poeta odwołał się do tradycji antycznej i dzięki temu widoczna jest silna wymowa patriotyczna w utworze.

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Sowiński w okopach Woli - analiza i interpretacja
2  Smutno mi, Boże! - analiza i interpretacja
3  Rozmowa z piramidami - geneza



Komentarze
artykuł / utwór: Grób Agamemnona - analiza i interpretacja


  • "Chodzi o to, że Twoja interpretacja (tego i pewnie wielu innych utworów) opiera się tylko i wyłącznie na przeczytaniu samego utworu, a to jest podstawowy błąd..." Poloniści uważają inaczej. Zajmujesz się NADinterpretacją. Przestajesz zajmować się wierszem.
    xx ()

  • Do "anonima" i jego poplecznika: nie bronię polskiego systemu edukacji, bo też uważam, że jest zły, nie mniej jednak głos takich jak Ty - inteligentnych, myślących, ale leniwych, nie może być brany poważnie w dyskusji na temat tego wiersza... Chodzi o to, że Twoja interpretacja (tego i pewnie wielu innych utworów) opiera się tylko i wyłącznie na przeczytaniu samego utworu, a to jest podstawowy błąd... Otóż interpretując utwór powinieneś zgłębić eopkę, w której powstał, poznać dokładnie autora, głoszone przez niego hasła, etc. Gdybyś zrobił to przed dokonaniem wpisu, wiedziałbyś, że Słowacki w tym wierszu nie krytykuje patriotów walczących w powstaniu, bo to była uboga szlachta, chłopi, mieszczanie, ale krytykuje magnaterię kierującą postępowaniem niższych warstw, tą samą której barokowy sarmatyzm przewrócił w głowie ("Na Termopilach, bez złotego pasa, Bez czerwonego leży trup kontusza"). Ponadto Słowacki wyśmiewa tutaj romantyczną ideę mesjanizmu (zatem polemizuje z Mickiewiczem, co zresztą czyni przez znaczny okres swojej twórczości) chociażby w słowach: "Boś ty, jedyny syn Prometeusza - Sęp ci wyjada nie serce - lecz mózgi"). Taka postawa nie zawsze była artyście na rękę, ale za ten głos właśnie bardzo go cenię. Podsumowując: największym błędem polskiej edukacji nie jest to, że ogranicza możliwość interpretacji ucznia, ale właśnie to, że nie zachęca go do odkrycia prawdy samemu,a daje mu gotową odpowiedź, co u młodych wywołuje bunt. Uczniowie powinni wpierw posiąść podstawową, źródłową wiedzę, a dopiero później być proszeni o interpretację. Szkoła jak wiemy tej wiedzy nie daje, ale to nie zwalnia nas z obowiązku zdobycia jej na własną rękę, jeśli chcemy, by nasz głos nie był zlekceważony. Zatem nie bądźcie, nie bądźmy leniwi i ad fontes kochani, ad fontes!
    Marta (eirien.hih {at} gmail.com)

  • pomocy! PYTANIA DO TEKSTU: 1.Wskaż w utworze cechy poematu dygresyjnego: a)scharakteryzuj kreację podmiotu mówiącego; b)wydziel dygresje o tematyce opisowej, metapoetyckiej i patriotycznej. 2.Jaki jest stosunek twórcy do odbiorców jego poezji.Uwzględnij wersy 1.−12. i 70.−84. 3.Wyodrębnij w utworze apostrofę do Polski.Wymień obecne w niej polecenia kierowane do ojczyzny. 4.W wersach 49.−54. wskaż symbole będące,zdaniem poety,podstawowymi antynomiami charakteru narodowego Polaków.Zinterpretuj sens tych symboli. 5.Wymień inne(symboliczne i dosłowne) określenia wad narodowych. 6.W jaki sposób poeta uzyskuje nastrój patosu w apostrofie do Polski?Wskaż inne przejawy patosu w wierszu. 7.Wskaż w utworze sformułowania określające rolę poezji i poety.
    tomek (ttoommeekk66 {at} vp.pl)

  • Kolego, do tej pory myślałem, że tylko ja mam zdanie na ten temat. Masz całkowitą rację. Niestety takich rzeczy w szkole mówić nie wolno, musisz analizować wszystko na podstawie myśli nauczyciela. Własne interpretacje, chociaż poprawne, jeżeli są przeciwstawne nauczyciela, przeważnie są skazywane na błędne.
    Apiro ()

  • ta stronka jest fajowa, brdzo sie przydaje ale dla mojej poloniostki zawze jest za malo, aczkolwiek mi to wystarcza, dziekiu temu przypominam sobie nawet szczegoly. tez dlugo siedzimy w romantyzmiwe i mamy spr w pon z calego romantyzmu, mam nadzieje ze zalicze pozdrawiam...
    ... ()

  • Mozecie mi powiedzieć w jaki sposób J. Słowacki krytykuje polską szlachtę, mianowicie chodzi mi o to by rozwinąć myśl-nie chcę tego do jakiekolwiek pracy z j. polskiego(jak by się mogło wydawać), lecz by lepiej zrozumieć utwór poetycki ;p Z góry dziękuje za odpowiedź ;p
    Michał (panoramix_rex {at} wp.pl)

  • do anonim (asdasd {at} onet.eu) Słowacki w swoim wierszu nie krytykuje Polaków tylko nieudolnych przywódców powstania którzy przerywając je, ZMARNOWALI życie poległych podczas jego początków. Dlatego właśnie trzeba walczyć do końca. Mianem Polaków, Słowacki określa nie wszystkich ale właśnie tych którzy przestawiają swoje dobra nad dobro kraju.
    Krystian (smashpoof {at} gmail.com)

  • Opracowanie bardzo dobre. Zawiera wszystkie ważne elementy. Ale chciałbym wypowiedzieć się na temat J. Słowackiego. Sam podróżował po Europie, żył prawdopodobnie w dużym dostatku i jeszcze śmiał krytykować Polaków za bezradność w powstaniu. Dla mnie to jest szczyt chamstwa. Rozumiem, że szlachta chciała uzyskać jak największą korzyść nie zważając na losy ojczyzny. Ale wielu ludzi walczyło w Powstaniu Listopadowym tracąc życie za Polskę, a on śmiał ich jeszcze krytykować. Co mi po tym, że sam czuje się winny jak nic nie robił tylko pisał sobie w Grecji jakieś wierszyki i myślał, że zmieni świat na lepsze. Nieudacznik i bezczelny cham!
    anonim (asdasd {at} onet.eu)

  • Stronka naprawdę fajna ale niektóre lektury poprostu warto przeczytać. Nie twierdzę, że wszystkie bo mi też się niektóre kompletnie nie podobają ale jest też wiele wartościowych książek napisanych prostym językiem. Dziwi mnie to jeśli ktoś pisze ze wszystkie lektury zna jedynie z opracowań. Pewnie żadnej nawet nie próbowałeś czytać, a nie wiesz co tracisz...
    Ann ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: